Vilkår og betingelser

1. Generelle forhold

1.1 Disse vilkår og betingelser gælder mellem Alma & Franzt, CVR-nr. 43488872, Nordbanegade 26, 2200 København N (”vi”, ”os” eller ”Alma & Franz”) og kunden (”du”, ”dig” eller ”kunden”) vedrørende salg og levering af de produkter og ydelser (inklusive gavekort, dvs. alle typer gavekort, værdibeviser og/eller rabatkoder, som kan anvendeds ved køb af produkter eller tjenester fra Alma & Franz), som Alma & Franz tilbyder. Disse generelle vilkår er senest opdateret og er gældende fra 16. april 2025. Særlige betingelser for visse produkter og ydelser kan være gældende og gælder i så fald i tillæg til generelle vilkår og betingelser.

1.2 Du skal være kunde for at kunne bestille produkter og ydelser hos Alma & Franz. For at bestille tillægsprodukter fra Alma & Franz, er du forpligtet til at bestille en smagskasse. Enhver der er myndig og ret til at indgå aftaler, kan blive kunde hos Alma & Franz. Personer under 18 år skal have deres forældres eller værges samtykke for at blive kunde hos Alma & Franz.

1.3 Kundekontoen hos Alma & Franz er personlig og de oplysninger, som du giver hertil, skal være korrekte. Du er ansvarlig for (i) at opdatere dine oplysninger, hvis de ændrer sig, (ii) holde dit kodeord til din kundekonto sikker og ikke dele det med en tredjepart eller andre uberettigede personer, og (iii) enhver uretmæssig brug af din kundekonto, for eksempel afgivne ordre fra din kundekonto, hvis dit kodeord er blevet brugt. Tab af adgangskode eller mistanke om uretmæssig brug af din kundekonto skal straks rapporteres skriftligt til Alma & Franz på info@almaogfranz.dk.

1.4 Ved oprettelse af kundekonto er du ansvarlig for at tilføje de kontaktoplysninger, som Alma & Franz beder om, og som er nødvendige for at vi kan levere de bestilte produkter og ydelser.

1.5 Alma & Franz forbeholder sig retten til at ændre disse generelle vilkår og betingelser, herunder retten til at justere priser i henhold til pkt. 7.1 i disse vilkår og betingelser. I tilfælde af væsentlige ændringer vil du få forudgående meddelelse herom, via den e-mailadresse, der er tilknyttet din kundekonto. Du anses for at have accepteret ændringerne, hvis ikke du gør indsigelse senest 30 dage fra den dato, hvor meddelelsen om ændringerne blev sendt i henhold til dette punkt. Alma & Franz forbeholder sig retten til at opsige en kundekonto, hvis kunden ikke accepterer ændringerne. De senest opdaterede generelle vilkår og betingelser vil altid være tilgængelige på Alma & Franzs hjemmeside.

2. Aftalen og ydelsen

2.1 Alma & Franzs produkter og ydelser leveres til slutbrugere i Danmark, hovedstadsområdet. Produkterne og tjenesterne er ikke beregnet til videresalg, og Alma & Franz forbeholder sig retten til at afvise ordrer, som overstiger en husstands sædvanlige forbrug.

2.2 Oplysninger på Alma & Franzs hjemmeside om produkter og ydelser er ikke bindende, før du og Alma & Franz har indgået en aftale. Billeder og illustrationer af produkter og ydelser på Alma & Franzs hjemmeside stemmer ikke altid overens med udseendet på de produkter og tjenester, som leveres til dig. Alma & Franz forbeholder sig retten til at erstatte bestilte produkter med passende erstatningsprodukter ved levering. Dette vil for eksempel være tilfældet ved lagermangel, mangel på råvarer, eller hvis det er nødvendigt at erstatte det oprindelige produkt af andre årsager.

2.3 En aftale mellem dig og Alma & Franz opstår på følgende måde. Du afgiver og bekræfter en ordre med bindende virkning ved at udfylde Alma & Franzs ordreformular. Alma & Franz accepterer ordren med bindende virkning ved at sende en bekræftelse via e-mail. En bindende aftale mellem dig og Alma & Franz opstår således først, når Alma & Franz har accepteret din ordre igennem en email-bekræftelse. Alma & Franz forbeholder sig retten til at afvise en ordre uden at angive årsagen hertil.

3. Varighed og ophør

3.1 Aftalen mellem dig og Alma & Franz er tidsbegrænset og udgør en klippekortsordning. Informeres Alma & Franz ikke om andet, bliver der automatisk brugt et klip hver uge, indtil klippekortet er opbrugt. En aftale mellem dig og Alma & Franz gælder således indtil sidste klip er brugt. Et klippekort skal bruges inden for 12 måneder efter købet.

3.2 I visse tilfælde kan en aftale mellem dig og Alma & Franz vedrøre konkrete ydelser og produkter eller tilbud med en begrænset aftaleperiode eller med et forudbestemt antal leveringer (f.eks. ved køb af tillægsprodukter fra det udvidede produktsortiment, hvis ikke det er valgt, at sådanne yderligere produkter skal fungere som et løbende abonnement). I så fald forlænges aftaleperioden ikke automatisk efter udløb af den angivne aftaleperiode, eller når det pågældende antal leveringer er foretaget.

3.3 En aftale mellem dig og Alma & Franz, som gælder indtil videre, kan pauses når som helst af dig gennem meddelelse til Alma & Franz. Ønsker du ikke at modtage dine smagskasser på klip hver uge, kan du til hver en tid udskyde en levering ved at informere Alma & Franz inden for en bestemt tidsfrist. Hvis du ikke ønsker at modtage leverancer i den efterfølgende leveringsperiode: Skal du senest 48 timer før planlagt levering informer Alma & Franz om, at du ikke ønsker at modtage din levering. Dette skal ske på enten info@almaogfranz.dk eller på telefon: +45 27120493. Ændringen er først registreret og godkendt, når du modtager en mail herom. 

4. Levering

4.1 Alma & Franz leverer kun til adresser i Danmark og til de områder, som står skrevet på Alma & Franzs hjemmeside. Levering sker på den adresse, som du har angivet som leveringsadresse. Hvis købet vedrører gavekort, sker leveringen til den e-mailadresse, som du har angivet i ordreprocessen (i nogle tilfælde kan levering også ske via almindelig post).

4.2 Du har ansvaret for, at din leveringsadresse er korrekt. Hvis du ønsker at ændre din leveringsadresse og har bestilt din måltidskasse med levering lørdag - søndag, skal du gøre dette senest tirsdag kl. 23.59 i en given kalenderuge. Hvis du ønsker at ændre din leveringsadresse og har bestilt din måltidskasse med levering mandag - tirsdag, skal du gøre dette senest onsdag kl. 23.59 ugen før din planlagte levering. Hvis du derimod har valgt at få din måltidskasse leveret onsdag - torsdag, skal du ændre leveringsadressen senest søndag kl. 23.59 ugen før din planlagte levering. Alma & Franz kan i konkrete tilfælde give meddelelse om afvigelse herfra.

4.3 Du er ansvarlig for, at en levering kan udføres på det aftalte leveringstidspunkt. En ordre anses for leveret når du, eller en anden person du har bemyndiget hertil i ordreprocessen, har modtaget ordren. For at sikre, at ordren modtages af dig eller en bemyndiget person, kan fragtmanden bede om at se legitimation og/eller ordrebekræftelse. Fragtmanden har ret til at afvise en overdragelse af en ordre, hvis det pågældende dokument ikke kan fremvises.

4.4 Hvis leveringen ikke kan udføres som anført ovenfor, kan Alma & Franz opfylde sin leveringsforpligtelse ved at levere ordren til en nabohusstand eller virksomhed, hvis du har givet tilladelse hertil. Nabohusstande- eller virksomheder skal forstås som de steder, som er beliggende i samme bygning som leveringsadressen eller inden for gåafstand. Alma & Franz er ikke ansvarlig for at bekræfte, om de leveringssteder, du har anvist, er egnede dertil. Sker levering til en nabohusstand, virksomhed eller andetsteds, vil du blive informeret herom skriftligt.

4.5 Hvis leveringen af en ordre ikke kan udføres til en nabohusstand- eller virksomhed, kan Alma & Franz opfylde sin leveringsforpligtelse ved at stille ordren på et af dig angivet sted på den leveringsadresse, som du har anvist, og som er tilgængeligt for fragtmanden, for eksempel ved siden af eller uden for hoveddøren på leveringsadressen eller til tredjemand, i hvert tilfælde forudsat, at du har givet tilladelse hertil. Alma & Franz er ikke ansvarlig for at kontrollere egnetheden af et leveringssted, som du har anført.

4.6 Ved levering til et sted angivet af dig, en tredjepart eller en nabohusstand eller virksomhed, overgår risikoen for tab og beskadigelse til dig. Alma & Franz er ikke ansvarlig for tab eller skader, som opstår efter leveringstidspunktet.


4.7 Hvis leveringen ikke kan ske gennem ovenstående måder, har Alma & Franz ret til at opkræve den fulde værdi af ordren. Ordren vil ikke forsøges genleveret. Du er ansvarlig for eventuelle yderligere omkostninger som følge af forgæves forsøg på levering.

4.8 Alma & Franz forbeholder sig retten til at annullere en levering, hvis du har angivet forkerte eller mangelfulde kunde og/eller leveringsoplysninger, eller i tilfælde af force majeure-lignende hændelser såsom naturkatastrofer, krig, politiske uroligheder, strejke, lockout, blokade eller andre forhindrer for aftalemæssig levering, ulykkeshændelser, trafikforstyrrelser, dårlige vejrforhold eller andre omstændigheder uden for Alma & Franzs kontrol. Alma & Franz giver dig meddelelse hurtigst muligt, hvis et sådant ekstraordinært tilfælde foreligger.


4.9 Du kan til hver en tid aflyse en levering eller opsige dit klippekort ved at give skriftlig meddelelse til Alma & Franz i overensstemmelse med pkt. 3.3 ovenfor.

5. Reklamation

5.1 Reklamationsretten indtræder, når et produkt eller en ydelse leveret af Alma & Franz er mangelfuldt eller ikke opfylder kvalitetskravene eller i øvrigt ikke kan spises eller bruges. Hvis du ønsker at reklamere over for Alma & Franz, skal skriftligt meddelelse herom gives til Alma & Franz inden for rimelig tid, for at Alma & Franz på bedste vis kan følge op på situationen.

5.2 Alma & Franz undersøger hver eneste modtaget reklamation, og erstatter godkendte reklamationer med produktværdien inden for rimelig tid. Alma & Franz kan også afhjælpe en mangel eller levere et nyt produkt, hvis dette ikke medfører uforholdsmæssige omkostninger for Alma & Franz.

6. Returpolitik

6.1 Alma & Franzs produkter og ydelser består primært af fødevarer, som ikke er omfattet af fortrydelsesretten efter forbrugeraftaleloven. Du kan finde flere oplysninger om fortrydelsesret på Forbrugerombudsmandens hjemmeside for forbrugere.

6.2 For så vidt angår produkter og ydelser, som ikke er fødevarer, og som er omfattet af fortrydelsesret efter forbrugeraftaleloven, som for eksempel gavekort, kan du fortryde aftalen uden at oplyse årsagen hertil inden for 14 dage fra det tidspunkt hvor du, eller en bemyndiget tredjepart, som ikke er fragtmanden, får fysisk rådighed over produktet eller ydelsen. Fortrydelsen gælder kun, hvis produktet eller ydelsen i det væsentlige fremtræder i uændret stand, og hvis forseglingen ikke er brudt.

6.3 Hvis du ønsker at udøve din fortrydelsesret i forbindelse med gavekort eller andre produkter og ydelser, som er omfattet af fortrydelsesretten, skal du sende en utvetydig meddelelse herom til Alma & Franz til lma & Franzt, CVR-nr. 43488872, Nordbanegade 26, 2200 København N, eller per telefon på 27 12 04 92. For at din meddelelse om fortrydelse af aftalen anses for at være givet rettidigt, skal du sende meddelelsen inden fortrydelsesretten udløber.

6.4 Hvis du rettidigt opsiger aftalen ved udøvelse af din fortrydelsesret for gavekort og/eller andre ydelser omfattet af fortrydelsesretten, tilbagebetaler vi alle betalinger, som vi har modtaget fra dig vedrørende det pågældende køb, herunder leveringsomkostninger (dog med undtagelse af eventuelle yderligere leveringsomkostninger som følge af dit valg af en anden leveringsform end vores billigste standardlevering). Tilbagebetalingen sker uden unødigt ophold, og under alle omstændigheder senest 14 dage fra og med den dag, vi blev underrettet om din beslutning om at fortryde aftalen. Tilbagebetalingen sker ved brug af samme betalingsform, som du brugte til det oprindelige køb, medmindre vi udtrykkeligt har aftalt andet. Tilbagebetalingen vil under ingen omstændigheder resultere i omkostninger for dig. Vi forbeholder os retten til, uden yderligere meddelelse, at afvente med tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen tilbage fra dig, eller indtil du har fremlagt fyldestgørende dokumentation for, at du har returneret varen, alt efter hvad der indtræffer først.

6.5 Ved udøvelse af fortrydelsesretten, skal du, uden unødigt ophold, tilbagelevere de leverede produkter eller ydelser, som er omfattet af fortrydelsesretten, bortset fra gavekort, til lma & Franzt, CVR-nr. 43488872, Nordbanegade 26, 2200 København N, senest 14 dage efter den dag, du meddelte os din beslutning om at fortryde aftalen. Du skal betale alle nødvendige omkostninger i forbindelse med tilbagelevering af produkterne/ydelserne. Du hæfter dog kun for eventuel værdiforringelse af produkterne og ydelserne, hvis produkterne/ydelserne er behandlet eller håndteret på en måde, der ikke er nødvendig for at opretholde produkterne eller ydelsernes art, egenskaber, og den måde, de fungerer på.


7. Priser og betaling

7.1 Prisen for de bestilte produkter og ydelser er den pris, som gælder på datoen for din ordre eller for din seneste ændring af din ordre, med forbehold for eventuelle tastefejl eller andre fejl i prisoplysningerne på Alma & Franzs website. Alle priser er inklusive moms og, medmindre andet er anført, forsendelsesomkostninger. Alma & Franz forbeholder sig retten til at regulere sine priser, herunder priser for klippekort tjenester, der løber på ubestemt tid, samt forsendelsesomkostninger. En prisregulering vil blive meddelt berørte kunder via den e-mail, der er anført i deres kundekonto. Prisreguleringen træder i kraft 30 dage efter at prisreguleringsmeddelelsen er sendt. Kunder, der ikke ønsker at acceptere prisreguleringen, har ret til at opsige aftalen med Alma & Franz i henhold til punkt 3.3 ovenfor.

7.2 Du kan benytte direkte betaling, kort eller de andre betalingsformer, der fremgår af Alma & Franzs website. Du er ansvarlig for, at dine betalingsoplysninger er korrekte, så længe aftalen mellem dig og Alma & Franz er i kraft. Alma & Franz skal straks orienteres om ændring af betalingsoplysningerne.

7.3 Når du og Alma & Franz har indgået en aftale, trækker vi det fuldebeløb for købet direkte fra den konto eller det kort, som du har registreret. Betaling kan opkræves op til 7 dage før levering, medmindre du har sat dit køb på pause, annulleret en ordre eller opsagt aftalen med Alma & Franz. Vi kan trække varierende beløb på grund af rabatter og kampagner. Af tekniske årsager kan det tage et par dage, før beløbet trækkes på din konto eller dit kort. Du er ansvarlig for, at der er dækning på kontoen eller kortet, som du har angivet, så længe aftalen mellem dig og Alma & Franz er i kraft.

7.4 Hvis betalingen fra din bank eller et andet kreditinstitut ikke kan gennemføres af årsager som kan tilskrives dig, er du forpligtet til at give Alma & Franz tilstrækkelig sikkerhed for betalingen eller afhjælpe årsagen til den manglende betaling, således at vi kan opkræve det udestående beløb med tillæg af eventuelle bankgebyrer afholdt af Alma & Franz og et administrationsgebyr svarende til EUR 3 (ved brug af den gældende valutakurs på det tidspunkt, hvor administrationsgebyret trækkes).

7.5 Hvis du ikke betaler udestående beløb til Alma & Franz efter at have modtaget betalingspåmindelse herom, vil Alma & Franz overdrage sagen til inddrivelse ved inkasso.

7.6 Point eller kredit, der er optjent gennem "henvis en ven-kampagner", er underlagt de vilkår og betingelser, der gælder for sådanne kampagner på det givne tidspunkt. Disse kan findes her. Bemærk! Hvis din konto lukkes, udløber eller slettes (også i tilfælde af en såkaldt “anmodning om at blive glemt”), forsvinder eventuelle point eller eventuel kredit på din konto også.

7.7 Hvis der ikke er aftalt særskilte vilkår for rabatter, gælder følgende for indløsning af rabatkoder:

(i) rabatter kan ikke kombineres med andre rabatter eller kampagner,

(ii) efterfølgende kreditering af rabatter er ikke muligt

(iii) rabatter kan ikke kombineres med eventuelle kreditter, og

(iv) gratis tilbud og introduktionstilbud gælder udelukkende én gang per husstand.

7.8 Følgende gælder også for gavekort:

(i) salg finder sted på betalingstidspunktet, og ved at indløse gavekortet anses disse vilkår og betingelser for at være blevet accepteret (uanset om salget er foretaget direkte af Alma & Franz eller gennem en autoriseret Alma & Franz-forhandler/autoriseret anden platform);

(ii) gavekort kan kun bruges gennem vores hjemmeside, kun én gang og må ikke kopieres, distribueres eller offentliggøres eller videresælges uden Alma & Franz's forudgående samtykke,

(iii) gavekortene kan være begrænset til bestemte produkter eller tjenester og er ikke gyldige som betaling for premiumprodukter- og kampagner, medmindre andet er angivet, og

(v) hvis Alma & Franz har mistanke om nogen form for bedrageri eller lignende vedrørende gavekort, kan disse blive deaktiveret.


8 Fødevarer og ansvar

8.1 Alma & Franzs produkter og ydelser er ikke tilpasset konkrete kundebehov, som fx kød fri, fri for svinekød eller hensyn til allergier eller overfølsomhed. Der kan af og til være nødder og andre allergener i Alma & Franzs produkter og ydelser.

8.2 Før brug er du forpligtet til grundigt at læse og følge de instrukser og advarsler, som fremgår af produkterne og ydelserne, og til at læse produkternes og ydelsernes ingrediensliste, så du kan udskifte de ingredienser, som ikke opfylder dine eller andre personers individuelle behov.

8.3 Du er ansvarlig for at opbevare og tilberede råvarer og fødevarer forsvarligt. Du finder flere oplysninger om fødevarehåndtering og fødevarehygiejne på Fødevarestyrelsens hjemmeside.

9. Behandling af personoplysninger

9.1 Vores behandling af de personoplysninger, du som kunde oplyser, når du køber vores produkter og ydelser, er underlagt databeskyttelsesforordningen (2016/679), som trådte i kraft 25. maj 2018. Reglerne giver dig visse rettigheder, som du kan udøve i forbindelse med vores behandling af personoplysningerne.

9.2 Som kunde kan du give oplysninger om dig selv i forskellige situationer, for eksempel:

- ved køb af produkter eller tjenester fra Alma & Franz,

- ved klage over produkter eller tjenester,

- ved kontakt med vores kundeservice,

- når du deltager i konkurrencer eller andre begivenheder,

- gennem vores kundeklub,

- når du bruger hjemmesiden eller interagerer med os via Mine Sider eller på Sociale Medier, og

- når vi opfylder vores juridiske forpligtelser.

9.3 Det er vigtigt for os, at du som kunde har tillid til, at vi behandler dine personoplysninger på en korrekt og gennemsigtig måde. Du finder flere oplysninger om vores behandling af personoplysninger i vores privatlivspolitik ved at klikke her eller kontakte os via www.Alma & Franz.dk/contact-us.

10 Markedsføring

10.1 Når du opretter dig som kunde hos Alma & Franz, vil du kun modtage markedsføringsmateriale, information og tilbud om nye produkter og tjenester, hvis du har afgivet samtykke hertil. Hvis du som kunde ikke har afgivet samtykke til markedsføring, vil Alma & Franz kun sende information, der er relevant for tjenesten. Disse mails indeholder udelukkende oplysninger af relevant karakter, der vedrører din rolle som kunde hos Alma & Franz.

10.2 Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke ved at bruge den enkle afmeldingsfunktion i e-mailen og/eller sms'en fra Alma & Franz. Du kan også tilbagekalde dit samtykke ved at kontakte Alma & Franz per telefon på 27120493, via hjemmesiden www.Alma & Franz.dk/contact-us, eller ved at sende brev til lma & Franzt, CVR-nr. 43488872, Nordbanegade 26, 2200 København N. Alternativt kan du også ændre dine kommunikationsindstillinger ved at logge ind på 'Mine sider' på vores hjemmeside https://www.Alma & Franz.dk/account-settings/account-info.

11 Tvister

11.1 Hvis du og Alma & Franz bliver uenige, skal tvisten i første omgang forsøges løst i fællesskab. Du kan dog altid vælge at indgive en klage online til Forbrugerklagenævnet, som afgør tvister mellem forbrugere og virksomheder, mod betaling af et klagegebyr eller til EU-Kommissionens onlinetvisteløsningsplatform. Alma & Franz følger altid Forbrugerklagenævnets anbefalinger, og vi anbefaler at benytte denne klagemulighed og indhente Forbrugerklagenævnets vurdering, før en tvist bringes for en domstol.

12 Gældende ret

12.1 Aftaler mellem dig og Alma & Franz er underlagt dansk ret.